Ziemia w kosmosie - praca zdalna 16.04.2021
Pomoce: portret M. Kopernika, plansza z planetami do zabawy dydaktycznej, wysoki słoik z ciepłą wodą, plastelina, łyżka
1. Spoko Loko Tańce połamańce
2. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie
Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi dziecka na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.
Opowiadanie [.pdf, 106.61 kB]
3. Zabawa orientacyjno-porządkowa Start rakiety
Rodzic odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysuje spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje). Sstaaart – rytmicznie uderza dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakuje w górę, wymachuje ramionami do góry, wydaje okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dziecko poruszają się po pomieszczeniu, na sygnałm rodzica "ląduje".
4. Słuchanie piosenki Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak)
Rozmowa na temat tekstu piosenki. Wypowiedzi dziecka o tym, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.
I. Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa,
to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi,
dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
II. Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć, co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się pobawić.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa,...
III. Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się Słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa,...
5. Zabawa interaktywna Podróż w kosmos
6. Osiem planet – rozmowa w oparciu o treść wiersza Dominiki Góry
Przykładowe pytania: Co znajduje się w centrum Układu Słonecznego? Co krąży wokół Słońca? Jak nazywa się planeta, która jest najbliżej Słońca? Jak wygląda ta planeta? Jak wyglądają kolejne planety? Na których planetach jest najcieplej? Na której planecie rozwinęło się życie?
Osiem planet (Dominika Góra)
Krąży, kręci się bez końca
osiem planet wokół Słońca.
Jest Merkury bardzo mały,
na nim góry oraz skały.
Wokół Słońca szybko krąży,
w rok trzy kółka zrobić zdąży.
Druga – Wenus, też skalista,
jest gorąca i piaszczysta.
Nie ma morza tu ni rzeki,
krąży Wenus tak przez wieki.
Potem Ziemia, lecz to wiecie,
wszyscy tu mieszkamy przecież.
To planeta jest jedyna,
gdzie rośliny i zwierzyna.
Mars pokryty jest skałami,
wulkanami i górami,
na biegunach jego obu
są ogromne bryły lodu.
Piąty – Jowisz, cały z gazu,
tam nie staniesz ani razu.
Wieczna burza tam szaleje,
bardzo silny wiatr wciąż wieje.
Saturn siedem ma pierścieni
z lodu, piasku i kamieni.
To gazowa jest planeta,
nie ląduje tu rakieta.
Uran, Neptun to planety,
co na końcu są niestety.
Obie z gazu, zimne obie,
tak od wieków krążą sobie.
7. Opowieść ruchowa Lot w kosmos
8. Zabawa dydaktyczna Uzupełnij brakujące głoski – wyodrębnianie głosek w wyrazach.
Zadaniem dziecka jest uzupełnienie nazw planet poprzez podanie brakującej głoski i wpisane brakującej litery.
9. Kto wstrzymał Słońce? – zapoznanie z postacią słynnego astronoma Mikołaja Kopernika
Rodzic prezentuje ilustrację z podobizną Mikołaja Kopernika, podając ciekawostkę, że był to wybitny polski astronom, o którym mawia się, że "Wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię". To Kopernik udowodnił, że planety krążą wokół Słońca, a nie Słońce wokół Ziemi. Dziecko próbuje wyjaśnić, co może oznaczać powiedzenie dotyczące Kopernika.
10. Animacja pt. "Mikołaja Kopernika pierwsze spotkanie ze Słońcem"
11. Eksperyment badawczy Narodziny gwiazdy
Z plasteliny dziecko lepi kuleczki, nie większe od ziarenka ryżu, i wrzuca je do słoika wypełnionego wodą. Za pomocą łyżki miesza wodę tak mocno, aby wprowadzić w ruch także kulki plasteliny. Po wyciągnięciu łyżki kulki będą wirować i zbliżać się do siebie w środkowej części słoika, być może nawet się skleją. Gwiazda rodzi się w podobny sposób.
Rolę mieszadła przyjmuje siła zwana grawitacją. Dzięki niej w obłoku gazu, który gromadzi się w kosmosie, cząsteczki zaczynają się przyciągać i wirować dookoła siebie, zupełnie jak kulki plasteliny w słoiku. Im szybciej się kręcą, tym bardziej się zbliżają, aż stworzą wielką kulę - gwiazdę.
Pomysły na zabawy i pomoce dydaktyczne pochodzą z Miesięcznika Bliżej Przedszkola nr 4.187 kwiecień 2017.