Zaświeć się na niebiesko
Szanowni Rodzice
Z okazji Światowego Dnia Autyzmu tradycyjnie grupa Pszczółek okazuje solidarność osobom z Autyzmem. Zachęcamy Państwa do udziału w akcji pt. "Zaświeć się na niebiesko" w ramach której przygotujcie dzieciom niebieskie ubranie (może być element stroju w tym kolorze), zróbcie im zdjęcie i wyślecie na adres i.frymarkiewicz@pm7.elodz.edu.pl. Gorąco Państwa do tej akcji zachęcam - okażmy swoje wsparcie. Poniżej znajdą Państwo pigułkę wiedzy na temat autyzmu oraz propozycje aktywności do wykorzystania w pracy z dzieckiem.
1. Zadanie dla rodziny
Usiądźcie razem, niech każda z osób przygotuje sobie jakiś wydający dźwięki przedmiot, np .instrument muzyczny, szeleszczący papier lub folię, pokrywki od garnków. Na sygnał zacznijcie wspólnie grać, jednocześnie odtwarzając dowolną muzykę np. z telefonu i świecąc latarką po pomieszczeniu energicznym ruchem. Następnie spytajcie dziecko, jak czuło się w takiej sytuacji, czy było to dla niego przyjemne, czy mogłoby w takich warunkach przebywać przez większość czasu w ciągu dnia. Podsumujcie cel powyższego ćwiczenia oraz przedstawcie dzieciom, że tak funkcjonuje wiele osób z autyzmem, do ich układu nerwowego dociera za dużo bodźców, z którymi ciężko im sobie poradzić.
2. Miś w pudełku
Postawcie na stoliku tekturowe pudełko i poproście dziecko, aby otworzyło pudełko i rozpakowało zawartość. W środku powinien znajdować się mały miś. Porównajcie zapakowanego misia do osoby z autyzmem. Osoba cierpiąca na autyzm jest też w pewnym stopniu "zapakowana", żyje w swoim świecie. Naszym zadaniem jest wspierać takie osoby, szanować ich spojrzenie i funkcjonowanie w świecie.
4. Zabawy sensoryczne: Jak funkcjonują zaburzone zmysły?
a) Dotyk
Dorosły prosi, aby dziecko podniosło lewą rękę (jeżeli piszą prawą) albo prawą (jeśli piszą lewą). Dziecko otrzymują kuchenne rękawice, które zakładają na podniesione ręce. Rodzic daje dziecku kolorowankę i kredki. Zadaniem dziecka jest staranne pokolorowanie obrazka w czasie 5 min. Po wykonaniu zadania dziecko jest pytane, co czuło podczas wykonywania ćwiczenia? Czy było mu łatwo kolorować w ten sposób?
b) Czarodziejski worek
Dorosły przygotowuje czarodziejski worek, w którym umieszcza przedmioty zbliżone kształtem, np. piłeczka, mandarynka, jajko, itp. Zadaniem dziecka jest zasłonięcie oczu i odgadnięcie, jaki przedmiot wylosowało z worka.
c) Wyścigi
Dziecko otrzymuje szczypce do ogórków i pompony lub kulki z papieru. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze ułożenie rzędu z pomponów. Po zakończeniu zadania dziecko wypowiada się: co było tu najtrudniejsze? Czy łatwo jest operować szczypcami?
d) Spacer po ścieżce sensorycznej
Dorosły rozkłada na podłodze ścieżkę sensoryczną złożona z różnych faktur, np. folia bąbelkowa, mata słomiana, keramzyt, drobne zabawki. Dziecko na bosaka spacerują po ścieżce określając, co czują pod stopami i czy jest to dla niego w każdej chwili przyjemne, czy nie?
e) Znajdź kulkę
Dziecko zostaje poproszone, aby z zasłoniętymi oczami wyszukało jak najwięcej szklanych kulek lub innych drobnych elementów ukrytych w grochu. Dziecko wypowiada się na temat zadania.
5. Filmy