Zabawy z literą W - praca zdalna 26.01.2021
Wtorek
Kochani, zanim zaangażujemy do pracy nasz umysł, najpierw rozgrzejmy ciało. Przed Wami zestaw sześciu ćwiczeń – propozycja gimnastyki na wtorek. Zanim zaczniecie ćwiczyć, upewnijcie się, że nic nie będzie Wam przeszkadzać ani nie zagrozi Waszemu bezpieczeństwu. Gotowi? No to start!
1. Wyodrębnianie wyrazu podstawowego - waga
Rodzic zadaje dziecku zagadkę.
Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie.
I co ile waży, pokaże najlepiej. (waga)
2. Analiza i synteza słuchowa słowa waga
Dziecko określa pierwszą głoskę w słowie waga - w. Podaje przykłady wyrazów, w których głoskę w słychać na początku (np. woda, wanna, welon…) i w środku (gawron, kowal, rower…).
Rodzic zwraca uwagę dziecka, że na końcu wyrazów, w których występuje głoska w, słyszymy często f, np. w słowie paw na końcu słychać głoskę f.
2. Budowanie schematu słowa waga
Dziecko dzieli słowo waga na sylaby, układa jeden klocek przed sobą oznaczający jedną sylabę. Potem wypowiada całe słowo. Następnie układa tyle klocków, ile głosek słyszy w słowie waga. Wymawia głośno głoski i dotyka kolejnych klocków: w – pierwszy klocek, a – drugi klocek, g – trzeci klocek, a – czwarty klocek.
Następnie dziecko zastanawia się, które głoski to samogłoski, a które spółgłoski.
Dziecko wypowiada głoskę w:
długo: wwwyyyy…
krótko: w, w, w, w…
Głoski w nie możemy wypowiadać długo, bo zmienia brzmienie, pojawia się przydźwięk y. Głoska w jest spółgłoską.
Dziecko układa model wyrazu z niebieskich i czerwonych klocków: w – spółgłoska (klocek niebieski), a – samogłoska (klocek czerwony), g – spółgłoska (klocek niebieski), a – samogłoska (klocek czerwony).
Aby utrwalić znajomość samogłosek i spółgłosek, proponujemy wykonanie następującego ćwiczenia.
3. Zabawa muzyczna Równowaga
Dla wszystkich tych, którzy odczuwają już znużenie, odrobina ruchu z Wygibasami.
4. Zabawa rozwijająca kreatywność Własna historia
Spróbujcie teraz zamienić się w bajkopisarzy i stworzyć własną historię. Warunkiem jest, aby pojawiło się w niej jak najwięcej wyrazów zaczynających się na w. Podpowiem Wam początek:
Wróżka Wiktoria wędrowała wysokim wzgórzem. Wtem wypatrzyła węża Witolda wijącego wygibasy wokół wielgachnej walizki. Wstrząśnięta Wiktoria wpatrywała się w Witolda. Wtem...
Dalszą część historii wymyślcie Wy wraz z rodzicami. Jeśli chcecie, możecie wysłać je do nas e-mailem, a na pewno znajdą się na stronie internetowej przedszkola w naszej zakładce.
5. Odkrywanie litery W, w – małej i wielkiej, drukowanej (5-latki) i pisanej (6-latki)
Rodzic prezentuje litery w, W – małe i wielkie (plansza [.pdf, 165.61 kB]). Dziecko określa ich wygląd: do czego jest podobne? Co się stanie, gdy obrócimy literę "do góry nogami"?
Plansza pochodzi ze strony Pani Monia
Dziecko odszukuje we fragmencie tekstu (np. w czasopiśmie) litery w małe i duże i otacza je pętlą.
Dziecko kreśli literę w małą i dużą palcem na stole, na plecach rodzica, palcem w tacy wypełnionej mąką lub kaszą manną.
6-latki uzupełniają kartę pracy [.jpg, 409.00 kB], próbując zapisać literę w w liniaturze, najpierw po śladzie, następnie samodzielnie. Jeśli nie posiadają Państwo drukarki, można własnoręcznie przygotować liniaturę (szerszą niż w zeszycie).
Aby utrwalić kierunek zapisywania litery, można zaprezentować dziecku filmik.
6. Praca plastyczna W krainie litery W
Rodzic przygotowuje kolorowe kartki, klej, kredki, kawałki włóczki itp. oraz kontur przedstawiający literę W. Dziecko za pomocą dowolnej techniki ozdabia kontur litery, np. przyklejając kawałki włóczki, skrawki papieru lub kolorują.