W krainie bajek i baśni - praca zdalna 27.01.21
Dzień trzeci: Bohaterowie baśni
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu:
piłka lub papierowa kulka, obrazki przedstawiające postacie z baśni (Brzydkie Kaczątko, Calineczka, Pinokio, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Śpiąca Królewna itd.), cztery kartki formatu A4 zszyte zszywaczem, kredki.
- Rebusy fonetyczne (dzieci 5 – letnie): Kto wpadł w śnieg?
Rodzic wymienia nazwy przedmiotów, zwierząt, roślin, powtarzając je kilka razy. Dziecko słucha, a potem łączy pierwsze głoski z tych nazw. Podaje powstałe imiona dzieci, które wpadły w śnieg. np.:
Dzieci 4 – letnie podają jedynie głoskę, którą słyszą na początku w wypowiadanych słowach.
igła, zegar, apteka (Iza)
aparat, lato, arbuzy (Ala)
okulary, lama, ara (Ola)
lustro, ekran, nogi, koty, astry (Lenka)
model, igła, krowa, osa, łopata, aparat, jajka (Mikołaj).
- Ćwiczenie z elementem rzutu i chwytu
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Podrzuca piłkę lub kulkę zrobioną z papieru wysoko w górę, klaszcze w dłonie i stara się złapać piłkę ponownie w dłonie.
- Zabawa ruchowa rozwijająca zręczność, z elementem toczenia
Dziecko kuca i toczy piłkę lub papierową kulkę po podłodze, pod ugiętymi nogami, następnie wokół siebie, na zmianę: w prawą stronę, w lewą.
Dodatkowe zabawy ruchowe:
4. Określanie wartości logicznej wysłuchanych zdań: Prawda czy fałsz?
Rodzic mówi zdania. Jeśli dziecko uzna, że są one prawdziwe – klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie; uzasadniając swój wybór. Np.:
Śpiąca Królewna mieszkała w chatce z krasnoludkami.
Kot w butach chodził w butach i nosił kapelusz z piórem.
Kiedy Pinokio kłamał, rósł mu nos.
Brzydkie Kaczątko zamieniło się w nietoperza.
Czerwony Kapturek spotkał w lesie niedźwiedzia.
Jaś i Małgosia zbierali grzyby w lesie.
Calineczka zamieniła się w żabę.
Kopciuszek zgubił na balu pantofelek.
5. Zabawa pantomimiczna: Nasi ulubieńcy
Dziecko losuje obrazek lub kręci kołem poniżej, na którym będzie przedstawiona jakaś postać z baśni. Zadaniem dziecka jest zaprezentowanie ruchem oraz mimiką znanych mu baśni przedstawionych na wylosowanych obrazkach; rodzic zgaduje, w kogo zmieniło się dziecko, później następuje zamiana i dziecko zgaduje, kim jest rodzic.
6. Zabawa: Dokończ za mnie
Rodzic podaje pierwszą część tytułu baśni, a dziecko dopowiada jego dalszą część. Np.
Kot... (w butach)
Dziewczynka... (z zapałkami)
Czerwony... (Kapturek)
O rybaku i złotej... (rybce)
Brzydkie... (kaczątko)
Królewna... (Śnieżka)
Lampa... (Aladyna)
Jaś i... (Małgosia)
Śpiąca... (Królewna)
7. Układanie zagadek
Dziecko w kilku zdaniach opowiada o wybranej postaci z bajki. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, o jaką postać chodzi. Następnie rodzic wymyśla zagadkę dla dziecka, opisując wybraną postać z bajki. Zabawa powtarza się.
Dodatkowe zagadki:
8. Ćwiczenia klasyfikacyjne: Komu zginęły te przedmioty?
Dziecko nazywa przedmioty przedstawione na obrazkach i dopasowuje je do odpowiednich baśniowych postaci. Np. Kopciuszek – pantofelek; Śnieżka – jabłko; Kot w butach – buty; Śpiąca Królewna – kołowrotek; Złota Rybka – sieci.
źródło: https://przedszkolankowo.pl/
9. Wykonanie pracy plastycznej: Moja książka
Dziecko otrzymuje cztery kartki formatu A4 zszyte zszywaczem. Na kartkach dziecko rysuje kredkami przygody swoich bohaterów, a na pierwszej kartce (okładce) wykonuje stronę tytułową, na której rodzic zapisuje tytuł książki i zapisuje imię oraz nazwisko autora. Dziecko może również samo się podpisać. Rodzic może zapisać na poszczególnych stronach tekst wymyślony przez dziecko.
Propozycje do druku:
źródło: https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-postaci-z-bajek-puzzle-10-elementow/