W krainie bajek i baśni - praca zdalna 25.01.21
Witamy Was w poniedziałek.
W tym tygodniu w zakładce naszej grupy będziemy zamieszczać propozycje działań do wykonania w domu podczas pracy zdalnej.
Poniedziałek „Nasze książki”
- Zasady korzystania z książek.
Rodzic rozmawia z dzieckiem, jak należy korzystać z książek. Dziecko wymienia zasady (Zawsze myj ręce przed czytaniem; Nie czytaj, gdy pijesz lub jesz, ponieważ możesz poplamić książkę; Nie pisz, nie rysuj po książce; Odkładaj książki na półkę; Nie wyrywaj kartek z książki; Nie wolno rzucać i kopać książek). Jeśli dziecko zapomni o jakiejś zasadzie, rodzic może podpowiedzieć. Pomocny film:
2. Wspólne oglądanie książek, które znajdują się w domowej dziecięcej biblioteczce.
Rodzic zachęca do swobodnych wypowiedzi na temat ulubionych bohaterów książkowych oraz do podzielenia się uwagami na temat czytanych książek.
3. Wiersz Wesoła książka (autor nieznany). Rodzic czyta wiersz.
Wesoła książka na półce stała
I tak do wszystkich ciągle gadała:
Zobaczcie, jaką mam piękną okładkę,
A w środku śliczną zakładkę.
Każde dziecko o nią dbało,
Żadnych kartek nie wyrywało.
Wesoła książka na półce stała
I do wszystkich ciągle się uśmiechała.
Po przeczytaniu wiersza dziecko zastanawia się, dlaczego książka była wesoła.
4. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: Sufit – podłoga
Na hasło podane przez rodzica: Sufit - dziecko wspina się na palce i wyciąga ręce w górę; na hasło: Podłoga – wykonuje przysiad podparty.
5. Ćwiczenie równowagi: Stań na jednej nodze
Dziecko biega swobodnie po pokoju. Na jedno klaśnięcie w dłonie staje na jednej nodze, liczy do pięciu i biega dalej; przy powtórzeniach zabawy dziecko zmienia nogę, na której stoi.
I jeszcze trochę ruchu:
6. Rozmowa o tym, w jaki sposób książki trafiają do dzieci
Rodzic zwraca uwagę na to, w jaki sposób trafiają do dziecka książki: można je kupić, wypożyczyć, dostać w prezencie. Wyjaśnienie pojęć: księgarnia, biblioteka, czytelnia. Rodzic zwraca uwagę na budowę książki. Pokazuje okładkę i znajdujące się na niej elementy, ilustracje, kartki, spis treści.
7. Rozwiązywanie zagadek
Rodzic czyta dziecku zagadki, a dziecko odgaduje.
Może być mała i duża, gruba i cienka, z obrazkami i bez nich, możesz śmiać się przy niej i smucić możesz się. W sali i w każdym domu czyta ją duży i mały. Co to jest? Czy teraz już wiesz? (książka)
Nasza książka ma specjalne ubranko. Może być twarde, może być miękkie. Na nim znajduje się tytuł książki. Co to jest? (okładka)
Jak nazywa się człowiek, który napisał książkę? (autor)
Gdzie kupujemy książki? (księgarnia)
Jak nazywa się osoba, która wykonuje ilustracje do książek? (ilustrator)
8. Zabawa pamięciowa: Które książki zamieniły się miejscami?
Rodzic rozkłada 6 różnych książek przed dzieckiem. Prosi dziecko, aby przyjrzało się wszystkim książkom. Następnie dziecko odwraca się i rodzic przestawia miejscami dwie książki. Gdy dziecko znów się odwróci, rodzic prosi, aby powiedziało, które książki zamieniły się miejscami. Zabawa powtarza się. Dziecko może również robić zagadki rodzicowi.
9. Propozycja do wydruku: „Czerwony Kapturek” – historyjka obrazkowa.