W krainie bajek i baśni - lekcja zdalna 27.01.2021
Witamy!
Dziś sprawdzimy, jaka jest wasza znajomość najbardziej popularnych baśni i bajek dla dzieci.
Na początek "Taniec połamaniec" - zapraszamy do zabawy:
1. Określanie wartości logicznej wysłuchanych zdań: Prawda czy fałsz?
Rodzic mówi zdania. Jeśli dziecko uzna, że są one prawdziwe – klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie; uzasadniając swój wybór. Np.:
Śpiąca Królewna mieszkała w chatce z krasnoludkami.
Kot w butach chodził w butach i nosił kapelusz z piórem.
Kiedy Pinokio kłamał, rósł mu nos.
Brzydkie Kaczątko zamieniło się w nietoperza.
Czerwony Kapturek spotkał w lesie niedźwiedzia.
Jaś i Małgosia zbierali grzyby w lesie.
Calineczka zamieniła się w żabę.
Kopciuszek zgubił na balu pantofelek.
2. Zabawa pantomimiczna: Nasi ulubieńcy
Dziecko losuje obrazek, na którym będzie przedstawiona jakaś postać z baśni. Zadaniem dziecka jest zaprezentowanie ruchem oraz mimiką znanych mu baśni przedstawionych na
wylosowanych obrazkach; rodzic zgaduje, w kogo zmieniło się dziecko, później następuje zamiana i dziecko zgaduje, kim jest rodzic
3. Zabawa: Dokończ za mnie
Rodzic podaje pierwszą część tytułu baśni, a dziecko dopowiada jego dalszą część. Np.
Kot... (w butach)
Dziewczynka... (z zapałkami)
Czerwony... (Kapturek)
O rybaku i złotej... (rybce)
Brzydkie... (kaczątko)
Królewna... (Śnieżka)
Lampa... (Aladyna)
Jaś i... (Małgosia)
Śpiąca... (Królewna)
4. Układanie zagadek
Dziecko w kilku zdaniach opowiada o wybranej postaci z bajki. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, o jaką postać chodzi. Następnie rodzic wymyśla zagadkę dla dziecka, opisując wybraną postać z bajki. Zabawa powtarza się.
5. Ćwiczenie z elementem rzutu i chwytu
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Podrzuca piłkę lub kulkę zrobioną z papieru wysoko w górę, klaszcze w dłonie i stara się złapać piłkę ponownie w dłonie.
6. Zabawa ruchowa rozwijająca zręczność, z elementem toczenia
Dziecko kuca i toczy piłkę lub papierową kulkę po podłodze, pod ugiętymi nogami, następnie wokół siebie, na zmianę: w prawą stronę, w lewą
7. Ćwiczenia klasyfikacyjne: Komu zginęły te przedmioty?
Dziecko nazywa przedmioty przedstawione na obrazkach i dopasowuje je do odpowiednich baśniowych postaci. Np. Kopciuszek – pantofelek; Śnieżka – jabłko; Kot w butach – buty; Śpiąca Królewna – kołowrotek; Złota Rybka – sieci
Może również dopasować postaci do bajek:
8. Zabawa ruchowa przy muzyce: Bajkowe postacie
Dziecko swobodnie tańczy przy akompaniamencie dowolnej muzyki, w przerwie „zamienia” się w postać z bajki:
· Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
· Wilk skrada się na palcach
· Baba Jaga lata na miotle
· Jaś i Małgosia idą przez las, podskakując
· Kot w butach przeciąga się
· Dziewczynka z zapałkami trzęsie się z zimna
· Świnki budują domki
PROPOZYCJA DLA DZIECI 6 LETNICH
Wykonanie pracy plastycznej: Moja książka
Dziecko otrzymuje cztery kartki formatu A4 zszyte zszywaczem. Na kartkach dziecko rysuje kredkami przygody swoich bohaterów, a na pierwszej kartce (okładce) wykonuje stronę tytułową, na której rodzic zapisuje tytuł książki i zapisuje imię oraz nazwisko autora. Dziecko może również samo się podpisać. Rodzic może zapisać na poszczególnych stronach tekst wymyślony przez dziecko.
PROPOZYCJA DLA DZIECI 4 LETNICH
>Czerwony kapturek - kolorowanka< [.jpg, 202.76 kB]
>Czerwony Kapturek - historyjka obrazkowa< [.jpg, 57.27 kB]
>Trzy świnki - labirynt<