Praca zdalna dla Biedronek - 29 marca - 2 kwietnia 2021 r.
Zaplanujcie każdy dzień tak,
żeby był czas na wspólne
zabawy i samodzielną pracę.
Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:
- w czasie spacerów szukajcie oznak wiosny: pączków i listków na drzewach, bazi, kwiatów, młodej trawy, ptaków,
- obserwujcie wzrost roślin w swoim otoczeniu,
- załóżcie i prowadźcie „domowy” zielony ogródek,
- wskazujcie podobieństwa i różnice w wiosennych kwiatach,
- w czasie wyjść i zabaw starajcie się odszukiwać poznane litery, a w szczególności literę „h”,
- czytajcie litery, sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter widziane w najbliższym otoczeniu,
- ćwiczcie spostrzegawczość poprzez wyszukiwanie określonych elementów na ilustracji
- posługujcie się liczebnikami głównymi (jeden, dwa, trzy) i porządkowymi (pierwszy, drugi, trzeci) w zakresie od 1 do 15,
- grupujcie, porządkujcie przedmioty znajdujące się w domu ze względu na jedną cechę, materiał lub kolor.
Dzień tygodnia | Propozycje zabaw |
Poniedziałek |
1. Zabawa badawcza: załóżcie hodowlę fasoli lub cebuli. Przygotujcie słoik napełniony wodą i załóżcie na niego gazę z dociskającą gumką recepturką. Następnie umieśćcie fasolę na gazie, by dotykała do wody. Cebulę posadźcie w ziemi. Przysypcie ją do połowy wysokości, podlejcie odrobiną wody. Obserwujcie każdego dnia wzrost roślin w swoim ogródku. 2. Opowiadanie: posłuchaj opowiadania A. Galicy „Jak Chomik szukał wiosny” (opowiadanie poniżej). Powiedz, jakie charakterystyczne wiosenne oznaki spotkał chomik. Odszukaj wspólnie z rodzicem ich ilustracje w intrenecie. Jeśli chcesz, to możesz samodzielnie przygotować sylwety „postaci” spotkanych przez chomika i urządzić przedstawienie dla domowników. Odegraj role poszczególnych postaci. Poruszaj nimi, zmieniaj głos. 3. Masażyk: poproś rodzica, by usiadł plecami do ciebie. Namaluj palcem na jego plecach „niewidzialny” wiosenny krajobraz. Opisuj, co rysujesz, np.: Na środku rysuję drzewo – wierzbę z puchatymi kotkami; pod nim krokusy; na górze okrągłe słońce.Wokoło latają ptaki. Po chwili zamieńcie się miejscami. 4. Ćwiczenie grafomotoryczne: pokoloruj motyla zamieszczonego w „Kartach pracy” na s. 46. Zwróć uwagę na symetryczne rozmieszczenie barw na skrzydłach. (KP5.3 s. 46) 5. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 47. (KP5.3 s. 47) 6. Ćwiczenia gimnastyczne: weź pluszaka lub poduszkę i zaproś kogoś do wspólnych ćwiczeń: – stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj pluszaka dookoła nóg, raz jednej, a potem drugiej kreśląc w powietrzu ósemkę, – postaw pluszaka na podłodze przed sobą; stań na jednej nodze i pokazuj wolną nogą jego poszczególne części ciała: głowę, brzuszek, pyszczek, – podrzuć pluszaka do góry, klaśnij i staraj się go złapać; ćwiczenie powtórz kilka razy, – wykonaj 10 skoków w przysiadzie jak żabka, – maszeruj rytmicznie z wysokim unoszeniem kolan; równocześnie przekładaj przed sobą pluszaka z prawej ręki do lewej. |
Wtorek |
1. Zagadki słowne: posłuchaj zagadek i powiedz, o jakich wiosennych zwierzętach opowiadają; spróbuj ułożyć własną zagadkę (zagadki poniżej). 2. Zabawa dydaktyczna: otwórz Karty pracy na s. 48–49 i porównaj oba obrazki. – opowiedz, co się na nich dzieje, co robią na nich dorośli, a co dzieci, – powiedz, w jaki sposób przyroda budzi się do życia, – odczytaj wyrazy na dole strony i podziel je na sylaby, – poćwicz spostrzegawczość i spróbuj odnaleźć wskazane elementy na obrazkach, – policz, ile ptaków i kwiatów znajduje się na obu ilustracjach. 3. Zabawa kreatywna: ułóż wiosenną paletę barw. Zastanów się, jakie kolory dominują wiosną. Obrysuj na kartce talerz, a następnie narysuj/namaluj na nim plamy kolorów, które można zobaczyć wiosną. Spróbuj nadać im poetyckie nazwy związane z roślinami lub zwierzętami, np.: żółty – żonkilowy, fioletowy – krokusowy, szary – baziowy, zielony – trawiasty. 4. Wyprawka: otwórz dużą kartę grafomotoryczną „Kwiaty”, „rysuj” palcem po śladzie kolorowe kwiaty, a następnie kredkami. (W. s. 153-154) 5. Praca plastyczna: otwórz dużą kartę grafomotoryczną „Łąka”i „rysuj” palcem po śladzie elementy pejzażu, a następnie narysuj je kredkami. Dorysuj lub domaluj charakterystyczne dla wiosny owady i kwiaty. Możesz dokleić dodatkowe elementy. Pamiętaj o wiosennej kolorystyce. (W. s. 155-156, zdjęcie) 6. Zabawa muzyczna: włączcie dowolną piosenkę o wiośnie; poruszajcie się w jej rytmie. Na pauzę w muzyce przyjmijcie pozę naśladującą charakterystyczne dla wiosny zwierzę, np.: bociana, jaskółkę, żabę, motyla, pszczołę, dżdżownicę. Zabawę powtórzcie kilka razy.
|
Środa |
1. Ćwiczenie aparatu mowy: powtórz pięć razy zaklęcia, które przyspieszą przyjście wiosny: – Lelum Polelum – Mele Pete De – Ente Dente – Tele Dele 2. Mowa: porozmawiajcie o swoich skojarzeniach związanych z wiosną. Dokończcie zdanie: Wiosna kojarzy mi się z … . 3. Internet: obejrzyjcie w internecie wiosenne kwiaty (krokusy, tulipany, żonkile, pierwiosnki, bratki) i dowiedzcie się, które z nich wyrastają z cebuli, a które z nasion. Jeśli możecie, to obejrzyjcie je w okolicznych ogródkach lub w sklepie ogrodniczym. Wskażcie elementy rośliny cebulowej: cebula, łodyga, liście, pąk, kwiat. 4. Ćwiczenie ruchowe: stań prosto i wespnij się na palcach z jednoczesnym uniesieniem rąk nad głowę. Następnie wykonaj przysiad, obejmując rękami kolana. Ćwiczenie powtórz trzy razy. 5. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 50 (KP5.3 s. 50). Obejrzyjcie obrazkową instrukcję i załóżcie własną hodowlę rzeżuchy. Obserwujcie jej wzrost. 6. Zabawa matematyczna: przygotuj dwie kartki w różnych kolorach, wytnij po śladzie kwiaty z dużej karty grafomotorycznej z Wyprawki. Na jednej kartce ułóż 2 kwiatki, a na drugiej 5. Przelicz je i wskaż, gdzie jest więcej. Następnie dołóż tyle kwiatków, aby na obu kartkach było tyle samo elementów. Zabierz z jednej kartki 4 elementy i połóż je do drugiej. Przelicz, ile jest elementów na każdej kartce. Wskaż, gdzie jest mniej, a gdzie więcej (W. s. 153-154).
|
Czwartek | 1. Mowa: obejrzyjcie w książkach lub internecie ilustracje przedstawiające ptaki powracające do Polski na wiosnę: żurawie (w lutym – marcu), skowronki (w lutym), bociany (pod koniec marca), jaskółki (w kwietniu, maju). Spróbujcie odszukać, jak wyglądają ich gniazda i gdzie są zakładane. Porównajcie ich wielkość i budowę. 2. Karta pracy: obejrzyj ilustracje i wykonaj zadania na s. 51 (KP5.3 s. 51). 3. Zabawa ruchowa: włączcie dowolną piosenkę o wiośnie; przy jej dźwiękach naśladujcie bociany lub żurawie machające dużymi skrzydłami – ramionami. Na pauzę w muzyce wylądujcie w gniazdach i przyjmijcie pozycję kuczną Zabawę powtórzcie kilka razy. 4. Zabawa matematyczna: zaproś rodzica i wypchnij z Wyprawki kolorowe kółka (s. 79); zachowajcie je, będą jeszcze potrzebne. Zagrajcie: jedno z was „kuka” lub „ćwierka”, naśladując ptaka, dowolną ilość razy w zakresie 15, a drugie wykłada tyle kółek, ile usłyszało dźwięków. Zabawę powtórzcie kilka razy, zamieniając się rolami. W czasie gry możecie zdobywać punkty. Wygrywa osoba, która zdobędzie więcej punktów w ustalonym czasie. (W. s. 79). 5. Doskonalenie analizatora wzrokowego: wspólnie ułóżcie wzory (kwiatek, literę, liczbę) z wypchniętych wcześniej kółek z Wyprawki. Spróbujcie ułożyć własne propozycje. 6. Gimnastyka: powtórz ćwiczenia z poniedziałku. |
Piątek |
1. Zabawa badawcza: przygotujcie jajko i szklankę z wodą. Następnie wrzućcie jajko do środka i zaobserwujcie pęcherzyki powietrza znajdujące się na powierzchni skorupki. Znaczą one, że przez skorupkę przechodzi powietrze, a w przyszłości będzie mogło oddychać pisklę. Wyjmijcie jajo z wody, rozbijcie je na talerzyku i wskażcie jego elementy: żółtko, białko i skorupkę. 2. Mowa: poszukajcie odpowiedzi na pytania w internecie lub u innych domowników: - Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? (z tych, w których jest zarodek) - Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę? (ciepło) - Czym żywi się zarodek w jajku? (w jajku są zapasy pokarmu – żółtko) - Do czego służy białko? (chroni zarodek przed wstrząsami) 3. Zabawa ruchowa przy piosence: włączcie dowolną piosenkę o wiośnie; poruszajcie się w jej rytmie. Na pauzę w muzyce przyjmijcie pozę naśladującą charakterystyczne dla wiosny zwierzę, np.: bociana, jaskółkę, żabę, motyla, pszczołę, dżdżownicę. Zabawę powtórzcie kilka razy. 4. Przygotowanie do czytania: spróbuj zaśpiewać kolejne sylaby na melodię „Wlazł kotek na płotek i mruga”, np.: ha-, ha-, ha-, he-, he-, he-, ho-, hu-, hy-. Odpowiedz: Czy znasz, jakiś wiosenny kwiat na głoskę h? Przyjrzyj się wielkiej literze „H” oraz małej literze „h” na s. 65 w „Kartach pracy”. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w wyglądzie liter. Wymień litery podobne do „H” i „h” ( I, L, l, F, N, n, m). Wykonaj zadania na s. 65 (KP5.3 s. 65) 5. Ćwiczenie grafomotoryczne: „rysuj” palcem po śladzie kolorowe wzorki, a następnie kredkami. Zachowaj kierunek kreślenia. (KP5.3 s. 72)
|
Chomik szuka wiosny
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
– Zimno – mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
– Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
– A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.
Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
– Brr… – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może wy widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam… na długich nogach stał pan bocian.
Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna – i odleciał.
A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.
Agnieszka Galica
Źródło: A. Galica, „Chomik szuka wiosny” [w:] „Antologia literatury dla najmłodszych…”, KAW, Warszawa 2002, s. 190.
W kropki ma spódnicę,
chętnie zjada mszyce. (biedronka)
Kiedy wiosna z wonnych kwiatów
płaszcz na drzewa kładzie,
one znoszą kwietny pyłek
do swych domków w sadzie. (pszczoły)
Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka,
każdy od niej ucieka. (osa)
Nosi błoto, glinę.
Mozolnie pracuje,
bo maleńkie gniazdko
pod dachem buduje. (jaskółka)
Gdy wiosną powiesisz
budkę na jabłoni,
jaki ptak przyleci
uwić gniazdko do niej? (szpak)
Wiosną radzi kuma kumie,
ledwo zbudzą się ze snu.
– Nad jezioro, rzekę, strumień
śpieszmy kumy, ile tchu! (żaby)
Tu cytrynek, tam paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
Śmiało rusza w drogę,
choć ma jedną nogę.
Czy to wiosna, czy lato,
czy jesień,
wszystko, co ma, z sobą niesie. (ślimak)
A co to za pan dobrodziej?
Wciąż po mokrych łąkach chodzi,
nos do każdej wtyka dziury
i na wszystkich patrzy z góry. (bocian)
Gdy spadnie trochę dżdżu
na ziemię,
jej bardzo jest przyjemnie;
wychodzi z ziemi, bo chce też,
zobaczyć, jak wygląda deszcz! (dżdżownica)