Poznajemy literę W - lekcja zdalna 26.01.2021
Dzień dobry.
Dziś zabawy z literką "W, w" dla starszaków oraz kilka propozycji dla dzieci młodszych.
Zaczniemy jak zawsze od rozruszania się:
PROPOZYCJE DLA DZIECI 6 LETNICH:
1. „Waga Waldka” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Ewa i Waldek są rodzeństwem. Ewa bardzo lubi bawić się lalkami. Jej ulubione lalki to: Wanda, Gabi i Walerka. Dziewczynka często wychodzi na podwórko, aby pojeździć na wrotkach. Ma je już dosyć długo i potrafi bardzo dobrze na nich jeździć. Wczoraj mama Ewy i Waldka kupiła nową wagę. Waga najbardziej spodobała się Waldkowi. Dzisiaj waży na niej winogrona i kiwi – swoje ulubione owoce. Chce jeszcze zważyć szklankę z wodą i lalki Ewy.
- Rozmowa na temat opowiadania (zadawajcie dzieciom pytania do tekstu i zwracajcie uwagę na poprawne budowanie zdań)
Obejrzyjcie bajkę, spróbujcie zapamiętać jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na głoskę W:
2. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „waga”.
- Wybrzmiewanie sylab i głosek.
- Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
- Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu waga.
- Liczenie głosek w wyrazie waga.
Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „w”.
- Podawanie wyrazów z głoską „w” w nagłosie (wata, wafelki, wulkan), śródgłosie (kawa, mewa, oliwa).
- Określenie rodzaju głoski „w” (spółgłoska).
- Wybrzmiewanie sylab w wyrazie połączone z tupaniem, uderzaniem o uda.
3. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „waga”.
- Budowanie modelu wyrazu waga z wykorzystaniem nakrywek czerwonych (samogłoski) i niebieskich (spółgłoski).
- Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie waga.
4. Ćwiczenie z elementem rzutu i chwytu - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Podrzuca piłkę lub kartkę zgniecioną w kulkę wysoko w górę, klaszcze w dłonie i stara się złapać piłkę.
5. Demonstracja litery „w” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną.
- Pokaz pisania litery „w”, „W” bez liniatury – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
- Omówienie miejsca zapisu litery w małej i wielkiej w liniaturze.
- Analiza kształtu litery „w”, „W”.
- Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gryna pianinie, klaskanie.
Można zaproponować dziecku, aby wykleiło literkę „w” pisaną (plastelina, kulki z bibuły, wydzieranka z kolorowego papieru itp.)
6. Nauka pisania litery „w”, „W”.
- Ćwiczenia w pisaniu litery „w”, „W” palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika, na plecach drugiej osoby
JAK PISAĆ PRAWIDŁOWO LITERĘ W - obejrzyj filmik:
>KARTA PRACY - KREŚLENIE LITERY W PO ŚLADZIE< [.pdf, 24.04 kB]
>KARTA PRACY - KREŚLENIE LITERY W WG WZORU< [.pdf, 24.33 kB]
>KARTA PRACY - KONTUR LITERY W DO WYPEŁNIENIA DOWOLNĄ TECHNIKĄ< [.jpg, 17.32 kB]
ZABAWA RUCHOWA DLA WSZYSTKICH :-)
PROPOZYCJE DLA DZIECI 4 LETNICH:
1. Zabawa: Która książka zamieniła miejsce?
Rodzic rozkłada 6 różnych książek przed dzieckiem. Prosi dziecko, aby przyjrzało się wszystkim książkom. Następnie dziecko odwraca się i rodzic przestawia miejscami dwie książki. Gdy dziecko znów się odwróci, rodzic prosi, aby powiedziało, które książki zamieniły się miejscami. Dziecko może się zamienić z rodzicem rolami i kontynuować zabawę.
2. Zabawa badawcza: Obrazki ukryte w książkach
Dziecko przegląda wybraną książkę i wyszukuje w niej ilustracje. Opisuje, co na nich się znajduje, i stara się opowiedzieć rodzicowi jak najwięcej szczegółów, które widzi.
3. Rozmowa na temat procesu powstawania książki
Rodzic prezentuje dziecku etapy powstawanie książki w oparciu o ilustracje lub film edukacyjny. Rodzic swoimi słowami opowiada o pracy osób biorących udział w procesie powstawania książki, tj.: autora, redaktora, ilustratora, drukarza.
Rodzic omawia z dzieckiem etapy powstawania książek:
· Autor pisze książkę.
· Wydawca opracowuje i przygotowuje książkę do druku.
· Redakcja ustala wielkość liter, ilość ilustracji w książce.
· Korektor to osoba, która poprawia tekst napisany przez autora.
· Ilustrator to osoba, która rysuje ilustracje do książki.
· Drukarnia drukuje książkę, która trafia do księgarni.
POMOCNY FILMIK:
4. Zabawa ruchowa: Mały ilustrator
Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej melodii. Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysowanie (w powietrzu) tego przedmiotu.
5. Głośne czytanie fragmentu ulubionej książki – Mamo! Tato! Poczytajmy razem
Rodzic głośno czyta dziecku fragment jego ulubionej książki. Dziecko słucha uważnie. Rodzic zadaje dziecku pytania po skończonym czytaniu:
- O czym była ta opowieść?
- Kto jest autorem książki?
- Którego bohatera książki lubisz najbardziej?
6. Praca plastyczna: Drukowany obraz
Rodzic kroi ziemniaki na połowy. Dziecko za pomocą wykałaczki przygotowuje „ziemniaczane stemple” - rysuje na połówkach dowolne kształty, które będzie odbijać na kartce. Należy pamiętać o tym, że kształty odbite na kartce będą odbiciem lustrzanym tych wyrytych na stemplach. Dziecko smaruje stemple farbą lub atramentem i odbija je na dużej kartce.