Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Poznajemy literę W - lekcja zdalna 26.01.2021

Dzień dobry. 

Dziś zabawy z literką "W, w" dla starszaków oraz kilka propozycji dla dzieci młodszych.

Zaczniemy jak zawsze od rozruszania się:

PROPOZYCJE DLA DZIECI 6 LETNICH:

1. „Waga Waldka” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Ewa i Waldek są rodzeństwem. Ewa bardzo lubi bawić się lalkami. Jej ulubione lalki to: Wanda, Gabi i Walerka. Dziewczynka często wychodzi na podwórko, aby pojeździć na wrotkach. Ma je już dosyć długo i potrafi bardzo dobrze na nich jeździć. Wczoraj mama Ewy i Waldka kupiła nową wagę. Waga najbardziej spodobała się Waldkowi. Dzisiaj waży na niej winogrona i kiwi – swoje ulubione owoce. Chce jeszcze zważyć szklankę z wodą i lalki Ewy.
- Rozmowa na temat opowiadania (zadawajcie dzieciom pytania do tekstu i zwracajcie uwagę na poprawne budowanie zdań)

Obejrzyjcie bajkę, spróbujcie zapamiętać jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na głoskę W:

 

2. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „waga”.
- Wybrzmiewanie sylab i głosek.
- Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
- Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu waga.
- Liczenie głosek w wyrazie waga.
Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „w”.
- Podawanie wyrazów z głoską „w” w nagłosie (wata, wafelki, wulkan), śródgłosie (kawa, mewa, oliwa).
- Określenie rodzaju głoski „w” (spółgłoska).
- Wybrzmiewanie sylab w wyrazie połączone z tupaniem, uderzaniem o uda.

3. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „waga”.
- Budowanie modelu wyrazu waga z wykorzystaniem nakrywek czerwonych (samogłoski) i niebieskich (spółgłoski).
- Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie waga.

4. Ćwiczenie z elementem rzutu i chwytu - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Podrzuca piłkę lub kartkę zgniecioną w kulkę wysoko w górę, klaszcze w dłonie i stara się złapać piłkę.

5. Demonstracja litery „w” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną.
- Pokaz pisania litery „w”, „W” bez liniatury – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
- Omówienie miejsca zapisu litery w małej i wielkiej w liniaturze.
- Analiza kształtu litery „w”, „W”.


- Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gryna pianinie, klaskanie.
Można zaproponować dziecku, aby wykleiło literkę „w” pisaną (plastelina, kulki z bibuły, wydzieranka z kolorowego papieru itp.)

6. Nauka pisania litery „w”, „W”.
- Ćwiczenia w pisaniu litery „w”, „W” palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika, na plecach drugiej osoby

JAK PISAĆ PRAWIDŁOWO LITERĘ W - obejrzyj filmik:

>KARTA PRACY - KREŚLENIE LITERY W PO ŚLADZIE< [.pdf, 24.04 kB]
>KARTA PRACY - KREŚLENIE LITERY W WG WZORU< [.pdf, 24.33 kB]
>KARTA PRACY - KONTUR LITERY W DO WYPEŁNIENIA DOWOLNĄ TECHNIKĄ< [.jpg, 17.32 kB]

ZABAWA RUCHOWA DLA WSZYSTKICH :-)

 

PROPOZYCJE DLA DZIECI 4 LETNICH:

1. Zabawa: Która książka zamieniła miejsce?

Rodzic rozkłada 6 różnych książek przed dzieckiem. Prosi dziecko, aby przyjrzało się wszystkim książkom. Następnie dziecko odwraca się i rodzic przestawia miejscami dwie książki. Gdy dziecko znów się odwróci, rodzic prosi, aby powiedziało, które książki zamieniły się miejscami. Dziecko może się zamienić z rodzicem rolami i kontynuować zabawę.

2. Zabawa badawcza: Obrazki ukryte w książkach

Dziecko przegląda wybraną książkę i wyszukuje w niej ilustracje. Opisuje, co na nich się znajduje, i stara się opowiedzieć rodzicowi jak najwięcej szczegółów, które widzi.

3. Rozmowa na temat procesu powstawania książki

Rodzic prezentuje dziecku etapy powstawanie książki w oparciu o ilustracje lub film edukacyjny. Rodzic swoimi słowami opowiada o pracy osób biorących udział w procesie powstawania książki, tj.: autora, redaktora, ilustratora, drukarza.

Rodzic omawia z dzieckiem etapy powstawania książek:

· Autor pisze książkę.

· Wydawca opracowuje i przygotowuje książkę do druku.

· Redakcja ustala wielkość liter, ilość ilustracji w książce.

· Korektor to osoba, która poprawia tekst napisany przez autora.

· Ilustrator to osoba, która rysuje ilustracje do książki.

· Drukarnia drukuje książkę, która trafia do księgarni.

POMOCNY FILMIK:

 

4. Zabawa ruchowa: Mały ilustrator

Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej melodii. Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysowanie (w powietrzu) tego przedmiotu.

5. Głośne czytanie fragmentu ulubionej książki – Mamo! Tato! Poczytajmy razem

Rodzic głośno czyta dziecku fragment jego ulubionej książki. Dziecko słucha uważnie. Rodzic zadaje dziecku pytania po skończonym czytaniu:

- O czym była ta opowieść?

- Kto jest autorem książki?

- Którego bohatera książki lubisz najbardziej?

6. Praca plastyczna: Drukowany obraz

Rodzic kroi ziemniaki na połowy. Dziecko za pomocą wykałaczki przygotowuje „ziemniaczane stemple” - rysuje na połówkach dowolne kształty, które będzie odbijać na kartce. Należy pamiętać o tym, że kształty odbite na kartce będą odbiciem lustrzanym tych wyrytych na stemplach. Dziecko smaruje stemple farbą lub atramentem i odbija je na dużej kartce.