Magiczne miejsce - praca zdalna
1. Zabawa muzyczno-ruchowa Tańcz... i stop
Już rok minął od wizyty Pana Miłosza w naszym przedszkolu. Przypomnijmy sobie te miłe chwile i zatańczmy razem.
2. To nie jest... – rozwijanie twórczego myślenia
Dziecko otrzymuje dowolny przedmiot domowego użytku, np. miskę, miotłę na kiju, grzebień, duże kartonowe pudło. Wymyśla nowe zastosowania dla tych przedmiotów. Następnie prezentuje rodzicom swoje pomysły, wykorzystując do pokazu wymienione przedmioty.
3. Teatrzyk cieni – zachęcanie do zabawy z cieniem
Rodzic ustawia na stole prowizoryczną kurtynę z prześcieradła, za którą umieszcza lampkę skierowaną w stronę kurtyny. Wariant I: Dorosły prezentuje dzieciom kilka gestów wykonywanych za pomocą samych dłoni, które rzucają cienie przypominające różne zwierzątka, np. nietoperza, wilka, zająca. Przedszkolaki mogą też same eksperymentować i wymyślać własne postaci. Wariant II: Dzieci otrzymują szablony różnych bajkowych postaci, które odrysowują na czarnym papierze i wycinają. Następnie sylwety przyklejają na patyczku do szaszłyków i wykorzystują do tworzenia improwizacji teatralnych.
4. Jak powstaje spektakl teatralny?
5. Magiczne miejsce - wysłuchanie piosenki
Po wysłuchaniu piosenki rodzic zachęca dzieci, aby odpowiedziały na pytanie: Jak można samemu zrobić teatr? Kiedy dziecku wyczerpią się pomysły, można zaproponować wykonanie w dalszej części zajęć własnej pacynki.
6. Zabawy teatralne z dzieckiem
7. Teatr lalek – zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami lalek wykorzystywanych w przedstawieniach teatralnych
Rodzic prezentuje przedszkolakom fotografie przedstawiające różne rodzaje lalek teatralnych (marionetki, kukiełki, pacynki). Dzieci wskazują cechy wspólne tych lalek i starają się zademonstrować sposób poruszania nimi.
8. Rodzina pacynek-palcynek – wykonanie pacynek do teatrzyków paluszkowych
Materiały: stare rękawiczki, klej typu Wikol oraz koraliki, tasiemki, cekiny i kolorowe flamastry. Wykonanie: Każde dziecko może wykonaćjedną wybraną postać z rodzinki palcynek, np. tatę, mamę, dziecko, babcię, dziadkalub wszystkie.W tym celu przedszkolaki odcinają z jednej rękawiczki fragmenty zakładane na palce. Następnie doklejają do poszczególnych palców oczy i nosy (np. z koralików, guzików i cekinów). Flamastrami dorysowują uśmiechy. W miejsce włosów przyklejają kawałki włóczki. Za pomocą tasiemek i cekinów tworzą elementy charakterystyczne dla poszczególnych postaci, np. krawaty, kamizelki, guziki, broszki, kapelusze, warkocze.
9. Jabłonka – teatrzyk paluszkowy.
Najpierw rodzic, a następnie dziecko zakłada na palce jednej dłoni palcynki przedstawiające rodzinę (tata, mama, babcia, dziadek, dziecko – opis wykonania w punkcie wyżej), a na drugą dłoń zieloną rękawiczkę z przyszytymi czerwonymi koralikami – jabłonka. Demonstruje za ich pomocą przedstawienie do treści wierszyka.
Jabłonka (Magdaleny Ledwoń)
Wyhodował tata wielką jabłonkę (rozstawienie palców dłoni w rękawiczce i ustawienie ich opuszkami ku górze)
i z dumą woła do sadu swą małżonkę: (kiwanie na boki palcynką taty)
„Piękne to drzewo, wielkie, grubaśne,
jabłuszka na nim słodkie i kraśne”. (dotykanie koralików palcynką taty)
Przygląda się mama i tako rzecze: (poruszanie palcynką przedstawiającą mamę)
„Masz rację, tatko, ja nie zaprzeczę.
Piękne to drzewo, wielkie, grubaśne,
jabłuszka na nim słodkie i kraśne”. (dotykanie koralików palcynką mamy)
Przyszła doń babcia i tako rzecze: (poruszanie palcynką przedstawiającą babcię)
„Masz rację, tatko, ja nie zaprzeczę.
Piękne to drzewo, wielkie, grubaśne,
jabłuszka na nim słodkie i kraśne”. (dotykanie koralików palcynką babci)
Przyszedł doń dziadzio i tako rzecze: (poruszanie palcynką przedstawiającą dziadka)
„Masz rację, tatko, ja nie zaprzeczę.
Piękne to drzewo, wielkie, grubaśne,
jabłuszka na nim słodkie i kraśne”. (dotykanie koralików palcynką dziadka)
Przyszła na końcu dzidzia pod drzewo, (poruszanie palcynką przedstawiającą dziecko)
kręci się w prawo, kręci się w lewo.
Pyta się tatko: „Co chcesz, serduszko?”. (poruszanie palcynką przedstawiającą tatę)
„Ja to bym chętnie schrupała jabłuszko”. (drapanie palcynką dziecka w jeden koralik na jabłonce)