Logopedyczne przygody
Dzień dobry, w postach pojawiających się przez najbliższy tydzień znajdą Państwo uniwersalne ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy, sprawności komunikacyjne oraz językowe u dziecka. Zachęcam również rodziców dzieci objętych terapią logopedyczną w przedszkolu o kontakt mailowy w celu kontynuacji terapii logopedycznej.
1. "Gimnastyka buzi i języka" - każde z ćwiczeń proszę wykonać od 5 do 10 razy. Ćwiczenia przed lustrem jeżeli jest taka możliwość, a jeśli nie to proszę, aby rodzic siedział przed dzieckiem.
- wysyłanie buziaków,
- udawanie karetki - dziecko na przemian wypowiada głoski "i-o". Mile widziana przesadna artykulacja tzn. szeroko rozciągamy usta do głoski "i", a ściągamy w dziubek do głoski "o",
- śmianie się - "ha ha ha", "hi hi hi", "he he he",
- "rysowanie kropek na biedronce" - podniebienie twarde zamienia się w biedronkę, a język w pędzel, który musi dorysować biedronce kropki. Język musi unieść się do góry i dotykać kilku punktów (dowolnych) na podniebieniu,
- "liczenie ząbków" - zarówno górnych jak i dolnych. Dziecko czubkiem języka musi dotykać pojedynczo każdego zęba z osobna. Można na koniec liczenia zapytać np. "Ile masz ząbków na górze?".
2. "Magiczny worek"
Rodzic/opiekun dziecka bierze reklamówkę/worek i wkłada do niego różne przedmioty z życia codziennego np. klucze, długopis, kredkę, szalik, misia, piłkę, klocek itd. Zadaniem dziecka jest włożyć rączkę do "magicznego worka" i NIE patrząc, dziecko musi wyczuć tylko za pomocą zmysłu dotyku co znajduje się w worku. Zachęcam, aby dziecko opisało przedmiot zanim powie jego nazwę, np. "Jest miękkie, ma oko, rączki - to miś" itd.
3. "Co ja słyszę?"
Za pomocą np. aplikacji youtube rodzic wybiera 5 do 10 dźwięków otoczenia. Mogą to być zarówno zwierzęta, auta jak i przedmioty codziennego użytku. Rodzic/opiekun puszcza dziecku nagranie 5/10 sekund, zatrzymuje i pyta "co to?". Zadaniem dziecka jest odgadnięcie dźwięku, który usłyszał, ale również dziecko tutaj uruchamia swoje doświadczenia, zastanawia się czy kiedyś ten dźwięk słyszało, szuka w pamięci na podstawie dostarczonego bodźca dźwiękowego. Przykłady dźwięków: miauczenie kota, szczekanie psa, gwiżdżący czajnik, sygnał karetki, muczenie krowy, brzęczenie kluczy itp.
4. Zabawy z wykorzystaniem obrazków
Rodzic pokazuje dziecku obrazek (dowolny - z książki, wydrukowany itd.) i rozmawia z nim o tym co się dzieje na danej ilustracji, np. obrazek, gdzie rodzice spacerują z dzieckiem. Rodzic zadaje pytania pomocnicze, dopytuje o kolor ubrań, gdzie mogą iść, po co itd. U dzieci starszych zachęcam do tego, aby dziecko dobrze przyjrzało się obrazkowi a następnie rodzic go zasłania. Dziecko musi na podstawie tego co zapamiętało opowiedzieć co się działo na obrazku.
5. "Znajdź różnice"
Do tego zadania są dołączone obrazki (w załącznikach) opracowane przez Panią Inez Kijańską. Zadaniem dziecka jest dostrzeżenie i wskazanie różnic znajdujących się na obrazkach.
Źródło; Inez Kijańska - Logopeda