Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Gwiazdy na niebie - praca zdalna 15.04.2021

Pomoce: nagranie spokojnej muzyki, odtwarzacz CD, zdjęcia przedstawiające teleskopy kosmiczne, zdjęcia gwiazdozbiorów, arkusz papieru i flamaster, papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach.

1. Zabawa muzyczno-ruchowa Tańcz i... stop

2. Ćwiczenia wizualizacyjne Spotkanie z kosmitami
Rodzic opowiada dzieciom przy dźwiękach spokojnej muzyki, a one słuchają z zamkniętymi oczami.

Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i... rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać. Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, aż znika wam zupełnie z oczu. Za to wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu. Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja. Oto
nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.

3. Rozmowa na temat kosmosu
Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania. Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.

  • Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
  • Czy muszą być podobne do nas?
  • Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie

Teleskop [.jpg, 57.67 kB]

Teleskopy Kecka Hawaje [.jpg, 387.28 kB]

Teleskop Hubbla [.jpg, 503.11 kB]

4. Paxi - czy kosmici istnieją?

5. Gwiazdozbiory
Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory. Wyjaśnianie dzieciom, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie dzieciom wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew.

Blog poświęcony astronomii - asteryzmy

Asteryzmy [.jpg, 97.62 kB]


6. Zabawa plastyczna Kosmiczne zwierzęta
Dziecko łączy za pomocą flamastra liniami gwiazdki narysowane wcześniej przez rodzica na arkuszu papieru, starając się stworzyć kosmiczne zwierzęta. Nazywa powstałe gwiazdozbiory.

7. Swobodna ekspresja ruchowa i werbalna Przybysz z obcej planety
Dziecko zamienia się na czas zabawy w ufoludka. Wymyśla dla siebie imię i nazwę planety, z której pochodzi, a potem prezentuje, w jaki sposób się porusza (może się czołgać, chodzić w dziwny sposób, wykonywać zabawne ruchy, np. jakby powierzchnia planety, na której mieszka, była śliska, klejąca, dziurawa).

8. Zabawa z elementem improwizacji ruchowej A cóż to za dziwny przedmiot?
"Przybysze z kosmosu" wylądowali na Ziemi. Niestety nie znają tamtejszej kultury i kompletnie nie wiedzą, do czego służą różne przedmioty, które znajdują (np. krzesło, książka, miotła, długopis, ścierka, czapka, rajstopy). Zadaniem "ufoludków" jest wymyślenie jak największej liczby zastosowań zgromadzonych rzeczy i zaprezentowanie ich. Nie można używać przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem.

9. Zabawa interaktywna Niebo pełne gwiazd

10. Zabawa logopedyczna usprawniająca język Kosmiczna wycieczka
Rodzic recytuje wierszyk, a dziecko ilustruje go, wykonując odpowiednie ćwiczenia.

Kosmiczna wycieczka (Magdalena Wójcik)
Po całej buzi rakieta lata
brud cały z ząbków dzielnie wymiata (zataczanie dużych kółek po zębach górnych, policzkach i zębach dolnych)
Teraz do nieba szybko startuje (pionizowanie języka i przesuwanie do przodu i do tyłu po podniebieniu
i złote gwiazdki na nim maluje (dociskanie czubkiem języka podniebienia górnego)
Wokół planety robi kółeczka (zataczanie językiem kółek po wewnętrznej stronie jednego policzka)
bardzo pasuje jej ta wycieczka (zataczanie kółek po drugim policzku)
Na koniec liczy wszystkie gwiazdeczki (dotykanie językiem po kolei zębów górnych)
czy nie zgubiły się w czasie wycieczki (dotykanie językiem po kolei zębów dolnych)

11. Zabawa dydaktyczna Porządkujemy gwiazdy
Rodzic wysypuje przed dzieckiem papierowe gwiazdki o różnych kształtach: duże i małe, w pięciu kolorach: srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka każdego rodzaju. Zadaniem dziecka jest segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: kształt, wielkość lub kolor.

  • Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie; określanie, których jest mniej, których więcej, a których – tyle samo. (Dziecko może segregować gwiazdki ze względu na dwie cechy, np.: kształt i kolor, wielkość i kolor, kształt i wielkość).
  • Układanie gwiazdek w pasach, zgodnie z opisem słownym rodzica. Rodzic podaje, w jakiej kolejności należy ułożyć gwiazdki, np.: srebrna mała, złota duża, złota duża, srebrna mała, żółta duża...