Domowe tradycje - praca zdalna 02.04.2021
1. Gimnastyka w domu i w przedszkolu – propozycja ćwiczeń
2. Wędrujące jajeczko – ćwiczenia oddechowe
Pomoce: rurki do napojów; niewielkie styropianowe jajko lub wydmuszka; wstążka lub długi pasek papieru
Dziecko siedzi przy stole. Przed nim jest ułożona kręta ścieżka z wstążki. Dziecko dmucha przez rurkę na jajko, przesuwając je w kierunku końca ścieżki.
3. "Wielkanocne tradycje" - słuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią
Dorosły odczytuje opowiadanie "Wielkanocne tradycje" Marty Jelonek. Następnie zadaje pytania: O czym Natalka chciała porozmawiać z mamą? Który spośród wielkanocnych zwyczajów lubiła mama, a który tato? Kim jest i gdzie pracuje pani Małgosia? O jakich zwyczajach świątecznych opowiadała Natalce? Po co pani Gosia zaprosiła dzieci do muzeum etnograficznego? Jakie wielkanocne tradycje znacie? Czy wszyscy obchodzą święta tak samo?
Opowiadanie_str.1 [.jpg, 462.15 kB]
Opowiadanie_str.2 [.jpg, 375.13 kB]
4. Wielkanocna niespodzianka – zabawa czytelnicza
Pomoce: ilustracje
Dorosły prezentuje plansze we właściwej kolejności, jedną na raz. Po odsłonięciu kolejnych plansz dziecko odczytuje napisy w dymkach. Dorosły zachęca do wypowiedzi: Jak myślisz, co się wydarzy potem? Dziecko podaje propozycje wydarzeń. Określa emocje towarzyszące bohaterom na poszczególnych ilustracjach. Na koniec wymyśla tytuł historyjki.
Ilustracja_1 [.jpg, 250.11 kB]
Ilustracja_2 [.jpg, 252.32 kB]
Ilustracja_3 [.jpg, 129.45 kB]
Ilustracja_4 [.jpg, 120.17 kB]
Ilustracja_5 [.jpg, 123.52 kB]
Ilustracja_6 [.jpg, 119.25 kB]
Ilustracja_7 [.jpg, 130.23 kB]
5. Interaktywne koło gimnastyczne
6. "Kokoszka" – zabawa doskonaląca pamięć i koncentrację uwagi
Pomoce: papierowe, kolorowe sylwety 10 jajek
Sylwety jajek są ułożone w miejscu dobrze widocznym, dziecko dokładnie się im przygląda. Dorosły prosi dziecko, by zamknęło oczy i wypowiada na głos rymowankę. Zabawa przebiega zgodnie z opisem.
Kokoszka
(Marta Jelonek)
W kurniku na grzędzie
leżą jajka w rzędzie.
Kura się kręciła, B
dwa jajka strąciła.
Powiedz, przedszkolaku śmiały, C
jakie* jajka pospadały?
B Prowadzący zabawę chowa za siebie dwie spośród rozłożonych sylwet.
C Dziecko otwiera oczy, podaje nazwy kolorów ukrytych jajek.
7. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.
Dziecko układa przed sobą sylwety jajek z poprzedniej zabawy. Rodzic mówi zadania, dziecko ilustruje za pomocą liczmanów (jajek), układa działania i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytania.
- W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?
Dziecko bierze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10, które głośno odczytuje, a potem udziela odpowiedzi na pytanie. - Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?
Dziecko układa przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwa 7 liczmanów. Liczy pozostałe liczmany i układa działanie, głośno je odczytuje, odpowiada na pytanie: 10 – 7 = 3 - Basia pomalowała 5 kraszanek. Tomek pomalował jeszcze 4 kraszanki. Ile kraszanek mają dzieci?
Dziecko bierze 5 liczmanów, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 4 liczmany. Liczy wszystkie liczmany i układają działanie: 5 + 4 = 9, które głośno odczytuje, a potem udziela odpowiedzi na pytanie. - Kuba dostał od cioci 8 czekoladowych jajek. 4 jajka dał swojemu przyjacielowi Olkowi. Ile czekoladowych jajek mu zostało?
Dziecko układa przed sobą 8 liczmanów. Potem odsuwa 4 liczmany. Liczy pozostałe liczmany i układa działanie, głośno je odczytuje, odpowiada na pytanie: 8 – 8 = 4
8. Gdzie jest pisanka? zabawa interaktywna rozwijająca orientację w przestrzeni
Zadaniem dziecka jest poruszanie się po planszy tak, jak wskazują strzałki, zaczynając od pola z pisanką. Należy wskazać pole, w którym znajdzie się pisanka.
9. Projekt Kurczaki na Wielkanoc - klucie jajek
Dzieci oglądają czwartą, ostatnią część filmu dokumentującego projekt Kurczaki...
Pomysły na zabawy i pomoce dydaktyczne pochodzą z Miesięcznika Bliżej Przedszkola nr 2.233/2021 oraz z e-scenariusza do pracy zdalnej ze strony mac.pl