Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Co jest ważne dla mowy

Dzień dobry, 

Dzisiaj propozycja kolejnych ćwiczeń usprawniających mowę. 

1) Jak zawsze zaczynamy od rozgrzania naszych języków, policzków i ust, żeby dobrze nam się ćwiczyło :).Każde ćwiczenie proszę powtórzyć od 5 do 10 razy.

- Nadmuchujemy policzki jak "balony" - a potem przebijemy je swoimi paluszkami,

- Wypychamy policzki językiem - raz z jednej, raz z drugiej strony

- Otwieramy buzie, język zamienia się w żyrafę i musi dotknąć magicznego punktu tuż za górnymi ząbkami. Przytrzymujemy język w górze 3 sekundy i opuszczamy,

- Kląskanie językiem - udawanie stukotu kopyt konia

- parskanie jak konik

 

2) Dzisiaj poćwiczymy motorykę dużą. Można się zastanawiać co ma mowa do ruszania/ruchu. Bardzo dużo, mowa to czynność motoryczna, a ruch towarzyszy nam podczas komunikowania np. potakiwanie i przeczenie głową. Kolejne fazy rozwoju ruchowego, wiążą się z rozwojem mowy.

- pokonanie toru przeszkód. Rodzic razem z dzieckiem tworzy wspólnie tor przeszkód, wykorzystując do tego rzeczy codziennego użytku - poduszki, koce, fotel, butelki. Trasę można zmieniać, mierzyć dziecku czas (większa motywacja dla dziecka) oraz można dodawać "bazy" z dodatkowym zadaniem np. 10 sekund skacz na jednej nodze. 

 

3) Orientacja w schemacie własnego ciała 

- dla dzieci młodszych (3-4 lata) - wskazywanie i nazywanie części ciała przed lustrem, np. pokaż gdzie masz nogi.

- dla dzieci starszych (5-6 lat) - na początek wskazywanie i nazywanie części ciała przed lustrem, a następnie ćwiczenia przyimków (nad, pod, za, obok). Do ćwiczenia przyimków potrzebny jest jakiś przedmiot, najlepiej miś. Rodzic daje dziecku polecenie np. połóż misia obok nogi, połóż misia nad głową, połóż misia za sobą - zadaniem dziecka jest układanie misia w odpowiedniej pozycji. 

 

4) Ćwiczenia motoryki małej czyli ćwiczenia stymulowania ośrodków mowy w mózgu.Proponuje każdemu dziecku wykonać pracę plastyczną (może być to pokolorowanie obrazka, namalowanie obrazka, ulepienie czegoś z plasteliny, a nawet wspólne gotowanie z mamą/tatą/babcią itd.) i zachęcam do wysłania zdjęcia na mój e-mail służbowy (znajduje się na stronie przedszkola). 

5) Na koniec ćwiczenia koncentracji uwagi oraz spostrzegawczości - zadaniem Rodzica jest wzięcie dowolnych 3-6 przedmiotów (w zależności od wieku dziecka) i ułożenie ich w linii przed dzieckiem. Dziecko zamyka oczy, a rodzic zabiera jeden z przedmiotów, zadaniem dziecka jest powiedzenie czego nie ma. 

Propozycja dla dzieci młodszych: kredka - miś - klucze       -  (rodzic zabiera misia) Czego nie ma? Czego brakuje? 

Propozycja dla dzieci starszych: kredka - miś - klucze - telefon - długopis      - (rodzic zabiera długopis) Czego nie ma? Czego brakuje?

Oczywiście, zadanie dobrze jest modyfikować dodając, odejmując i zmieniając przedmioty.