Baby i mazurki - praca zdalna 29.03.2021
Propozycje aktywności dla grupy Pszczółki na poniedziałek, 29 marca.
1. Gimnastyka z niezwykłymi pisankami.
2. Studzimy ciasto – ćwiczenia oddechowe
Pomoce: wycięte z cienkiego papieru (np. serwetki, bibułki) kontury baby wielkanocnej
Dziecko i dorosły siadają naprzeciwko siebie. Dorosły trzyma wycięty kształt za dwa rogi, dziecko dmucha na serwetkę, kierując się wskazówkami dorosłego: delikatnie, długi wydech; mocny, krótki wydech; długi wydech z powolnym opuszczaniem głowy; wydech z kręceniem głową dookoła itp.
3. Kurze jajo – przygotowanie do eksperymentu
Pomoce: pięć przezroczystych szklanych naczyń, np. słoiki; pięć surowych jaj kurzych (umyte wcześniej w ciepłej wodzie); ocet; zwykła woda; herbata; dowolny napój sztucznie barwiony; łyżka; pasta i szczoteczka do zębów
Dziecko pod nadzorem dorosłego nalewa płyny do szklanych naczyń.
Dwa naczynia wypełnia octem, a po jednym wodą i napojami. Umieszcza na naczyniach etykiety z nazwą płynu. Dorosły naciera pastą do zębów jedno jajko, umieszcza je w occie i oznacza naczynie symbolem pasty. Dziecko ostrożnie wkłada do pojemników za pomocą łyżki pozostałe jajka. Odstawia naczynia na około 24 godziny. Dorosły zachęca dziecko do obserwowania zmian. Prosi, by nie dotykać naczyń i znajdujących się w nich jajek.
Przygotowane pomoce posłużą następnego dnia do eksperymentu.
4. "Cukiernik" – zabawa słowna
Dorosły odczytuje zagadkę, a dziecko podaje rozwiązanie. Dorosły prosi, by dziecko podało nazwy przedmiotów potrzebnych do pieczenia ciasta oraz czynności, które cukiernicy wykonują podczas pracy. Zachęca do wypowiedzi na temat doświadczeń z przygotowań do Wielkanocy w rodzinnych domach, gotowania potraw, wspólnego pieczenia ciast.
Cukiernik
(Marta Jelonek)
Wielkanocne makowce i słodkie mazurki,
keksy z bakaliami, z kremem pyszne rurki.
Lukrowane baby, z rodzynkami sernik.
Upiekł je i dekorował w cukierni... (cukiernik).
5. Wielkanocne słodkości – zabawa z elementami czytania
Pomoce: zdjęcia; kartoniki z kodami; tabela z kodem; kartoniki z literami; długie papieru; klej;
Dorosły prezentuje tabelę z kodem literowo-symbolicznym (w jednym rzędzie), a na stole rozkłada kartoniki z literami do ułożenia haseł. Dziecko odkodowuje znaki i układa kolejne kartoniki, po czym odczytuje hasło. Gdy zrobi to poprawnie, nakleja kartoniki na długie paski papieru. Następnie dorosły prezentuje zdjęcia i nazywa je (sernik z rodzynkami, mazurek z bakaliami, lukrowana babka, pascha wielkanocna), a dziecko dopasowuje swoje hasła.
Zabawę można przeprowadzić przed monitorem komputera, przepisując odpowiednie symbole na kartkę papieru. Dorosły zwraca uwagę na odstępy między ciągami znaków.
Tabela z kodami [.jpg, 122.26 kB]
Kody_1 [.jpg, 94.09 kB]
Kody_2 [.jpg, 94.74 kB]
Kody_3 [.jpg, 104.07 kB]
Kody_4 [.jpg, 101.41 kB]
Kody_5 [.jpg, 91.92 kB]
Litery_1 [.jpg, 142.24 kB]
Litery_2 [.jpg, 148.89 kB]
6. Zabawy ruchowe
Baranki – zabawa na czworakach
Dziecko swobodnie porusza się na czworakach. Na umówiony sygnał się zatrzymuje. Potrząsa głową i jednocześnie mówi: beee!
Jajeczko – ćwiczenie kręgosłupa i wzmacniające mięśnie brzucha
Dziecko w siadzie prostym chwyta dłońmi ugięte nogi pod kolanami lub obejmuje rękami ze splecionymi palcami dłoni nogi ugięte w kolanach. Lekko zaokrągla plecy i przechodzi do leżenia. Kołysze się w przód i w tył, a następnie na boki.
Skaczące kurczaka – zabawa równoważna
Dziecko porusza się, podskakując w przysiadzie. Jego zadaniem jest okrążenie pomieszczenia bez utraty równowagi.
7. Udekoruj tak jak ja – zabawa na koordynację wzrokowo-ruchową
Pomoce: wycięte z kartonu sylwety wielkanocnych babek (z pionową linią pośrodku); kolorowe elementy wycięte np. z dziurkaczy ozdobnych o różnych kształtach (2 zestawy)
Dorosły dowolnie układa kilka elementów dekoracyjnych po swojej stronie konturu baby wielkanocnej. Zadaniem dziecka jest symetryczne odwzorowanie układu z wykorzystaniem drugiego zestawu elementów.
8. "Dekorujemy ciasto" – zabawa grafomotoryczna
Pomoce: papierowe kontury baby wielkanocnej różnej wielkości (mogą być również te z zabawy "Udekoruj tak jak ja"); pisaki
Dorosły odczytuje na głos rymowankę. Prezentuje wskazane w tekście wzory za pomocą ruchów ręką. Dziecko naśladuje gesty dorosłego i włącza się do powtarzania tekstu.
Dekorujemy ciasto
(Marta Jelonek)
Cukiernik od rana wypieki szykuje,
wielkanocne ciasta zdobi i lukruje.
Z lukru robi fale, schodki i zygzaki,
z czekolady koła, pętle i ślimaki.
Lukrowane baby posypuje makiem,
w świąteczną niedzielę zjemy je ze smakiem!
Wariant I: Podczas kolejnych powtórzeń dziecko zmienia płaszczyznę kreślenia wzorów (na podłodze, przed sobą, nad głową, na plecach dorosłego lub rodzeństwa) i ich wielkość (od szerokich ruchów ramieniem do precyzyjnych palcem). Wzory kreślone są naprzemiennie ręką prawą, lewą i obiema jednocześnie.
Wariant II: Dorosły wypowiada słowa rymowanki. Dziecko kreśli wymienione w niej wzory wewnątrz konturów babek. Rozpoczyna od największego konturu.
9. Kokoszka – plastyczna praca przestrzenna
Materiały: kartonowy stożek (np. wykorzystana podczas urodzin tekturowa czapeczka); paski bibuły kilkucentymetrowej szerokości (długość dostosowana do obwodu stożka); ruchome oczy (lub wycięte z papieru); czerwony filc; karton lub pianka dekoracyjna na grzebień i dziób.
Wykonanie: Dziecko nacina paski bibuły w odległości około 0,5–1 cm (ale tak, aby ich nie przeciąć) – w ten sposób tworzy upierzenie kurki. Nacięte paski przykleja na kartonowym stożku (rozpoczynając od dołu), jeden nad drugim. Grzywka powinna nieco zachodzić na siebie. Następnie nakleja oczy, wycina grzebień i mocuje go na czubku stożka. Na koniec wycina i doklejają dziób.
Pomysły na zabawy, pomoce dydaktyczne i zdjęcia pochodzą z Miesięcznika Bliżej Przedszkola nr 2.233/2021